Zakaj Youtube zardeva?

Alenka Selčan 27. oktober 2015
/PublishingImages/youtube-red-hero.jpg

Resda se danes na malodane vsako zastavljeno vprašanje lahko odgovori s „poguglaj“, a ničkolikokrat odgovor najdemo prav na YouTubu, največji in najvplivnejši video platformi, ki je v zadnjih desetih letih tako močno prežela spletno kulturo, da si življenja pred njo skorajda ne spomnimo več. Obsojeni smo bili na branje receptov, pojma nismo imeli o raznoraznih „naredi si sam“ tehnikah, še glasbo smo poslušali le ... no, v malce boljši zvočni kakovosti, a imeti MTV po lastnem izboru tudi ni zanemarljivo. Vse skupaj pa se je začelo iz preproste potrebe po deljenju.

Ko je v začetku leta 2005 Steve Chen svojima kolegoma Jawedu Karimu in Chadu Hurleyu želel poslati video posnetek iz skupne večerne zabave, je ugotovil, da je takšne vsebine precej naporno deliti. Pošiljanje prek pošte, nalaganje in shranjevanje se je v razcvetu interneta tem tedanjim sodelavcem, zaposlenih pri PayPalu zazdelo preveč zamudno, zato so prišli do zamisli o platformi za preprosto deljenje video posnetkov. Fantje so stvar vzeli v svoje roke in kmalu je Jawed objavil prvi Youtube posnetek, ki bi mu danes skorajda lahko rekli prvi video selfi.

 

Ni bilo treba dolgo čakati, da so prednosti objavljanja video spotov odkrili tudi drugi. Piratsko blago je tovariško zakrožilo po YouTubovem oceanu, ki je brž naplavilo na tisoče bizarščin - od posnetkov iz obskurnih lokalnih televizijskih postaj, do spotov domače proizvodnje. Pojavile so se prve predelave. Vzniknili so prvi video memeji, lahko smo občudovali Tehnovikinga in podobne bisere ter komaj čakali na nov viral.

 

Youtube je odprl vrata v svet slavnih tudi tistim, ki so prej o tem lahko le sanjali. Z ustvarjanjem lastne vsebine so najspretnejši vlogerji celo obogateli. Komentator igric PewDiePie, ki ga sledi skoraj 40 milijonov uporabnikov, je doslej zaslužil kar dvanajst milijonov ameriških dolarjev, osem in pol milijonov so si prislužili komiki Smosh in Fine brothers, s šestimi milijoni zaslužka jim sledi violinistka Lindsey Stirling, in tako dalje.

Ob tako številnih ogledih in bajnih zaslužkih je vodstvo YouTuba že lani začelo razmišljati o uvedbi plačniške storitve, ki so jo začasno poimenovali Music Key, leto kasneje, 21. oktobra 2015 pa so naznanili povsem novo,“ultimativno“ naročniško storitev, ki so jo (roko na srce malce ponesrečeno) poimenovali YouTube Red.

 

Storitev YouTube Red naj bi - najprej le v Ameriki - zaživela 28. oktobra, svojim naročnikom pa za 9,90 $ obljubljajo dostop do vseh, tudi prvovrstnih vsebin (vključno s filmi in TV serijami) in to povsem brez oglasov.

Nemara se strogim poslovnežem takšna poteza zdi upravičena, vseeno pa se že kažejo prvi vzgibi negodovanja, saj je marsikoga presenetila netaktnost pri uvajanju te nove storitve. Čeprav bodo popularnejši vlogerji na tak način nemara zaslužili celo več denarja, se marsikdo med njimi sprašuje, čemu je YouTube postavil tako oster ultimat. Vsem svojim zaslužkarskim priseskom (beri ustvarjalcem, ki na YouTubu služijo s prihodki od oglasov) so namreč zagrozili, da morajo sprejeti nov sistem naročnin in podpisati pogodbo o deljenju dobička, sicer bo njihova vsebina ostala skrita. Kakšna naj bi bila v tej pogodbi delitev prihodkov, ostaja nejasno.

A kaj to mar slehernikom, ki z YouTube prav nič ne služimo, pač pa ga uporabljamo zgolj za svojo zabavo? Nas zanima le, če bomo izgubili YouTube, kot ga poznamo doslej.

Na svojem blogu YouTube zatrjuje, da bo z oglasi ostal še vedno tak, kot smo ga vajeni, torej še naprej zastonj. Isto naj bi veljalo tudi za aplikacije YouTube Kids, Gaming in YouTube Music. No, pa je življenje znova lažje, mar ne?

Kako bo naročniška storitev zaživela ob ohranitvi stare dobre Tube, bo pokazal čas, a dokler bo na voljo brezplačna, četudi z oglasi onesnažena storitev, bodo pirati pluli po zastonjskem morju in se pred oglasi zaščitili z bolj ali manj učinkovitimi ad-blockerji. Res pa bi bilo nadvse lepo, ko bi se človeštvo nekoč vendarle osvestilo do stopnje enakovredne distribucije dobičkov, predvsem v prid vseh tistih, ki pridno, ponavadi zastonj ustvarjajo bolj ali manj kakovostne vsebine.

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
27. oktober 2015
2725
30. oktober 2015
Zakaj Youtube zardeva?
Android, iOS, Windows Phone 8