Facebook likejacking

Roni Kordiš 3. marec 2014
/PublishingImages/likejacking-hero.jpg

V zadnjem času opažam vse več “likejacking” povezav na Facebooku. Če sem v preteklosti dodobra spoznal “clickjacking”, pa se to sedaj vse bolj spreminja. Verjetno vas je večina že opazila objave vaših prijateljev, ki so bile na prvi pogled zanimive, ko pa ste kliknili na povezavo, se ni zgodilo nič. No, v bistvu se je.

Zakaj pišem “likejacking” v angleškem jeziku?

Ker je besedo težko prevesti, vendar je njen pomen dokaj nedvoumen. Uporabnik Facebooka klikne na povezavo ali objavo svojega prijatelja in le ta se mu odpre v novem oknu – ponavadi je vsebina kakšna ritka, video dramatične nesreče, gola zvezdnica ali kaj podobnega, česar še niste videli in ko kliknete karkoli na tej strani, ste samodejno dali svoj “všeček” naključni Facebook strani.

V večini primerov ne obstajajo naključja, ampak so zadaj ljudje, ki zelo dobro vedo, koliko stane en “všeček” in jih tudi prodajajo za določeno ceno. Torej ustvarijo spletno stran, ki je namenjena temu, da ukrade vaš “všeček” in ga proda nekomu, ki je za to pripravljen plačati.

 

Zakaj se mi zdi to problematično?

Ker se večina uporabnikov niti ne zaveda, da je to storila. Šele, ko se jim začnejo pojavljati različne objave Facebook strani na njihovi časovnici, ki so jo všečkali, opazijo to spremembo. Vendar bi tudi to še nekako lahko spregledal, če ne bi na takšen način zbirale “všečke” resne in ugledne strani, ki pa se, vsaj upam, verjetno ne zavedajo, da se jim to dogaja. Nekdo jim je pač obljubil, da jim bo povečal bazo njihovih Facebook privržencev in to dela na način, ki bi se ga vsako podjetje moralo izogibati.

Kako odkriti “likejacking”?

Facebook ima dokaj stroga pravila, kaj se lahko objavlja – goli deli teles ne sodijo na Facebook, tudi sosede ne boste videli gole na Facebooku, da o posnetkih nesreč, ki se sploh niso zgodile, niti ne izgubljam besed. Pri tej metodi se pogosto uporabljajo trenutno zanimive stvari – posnetek smrti zvezdnika, ki bi ga vsi radi videli, smučarska nesreča voznika Formule1 ... In ko kliknemo, ostanemo praznih rok. Vendar to ne velja za upravljalca spletnega mesta, ki lahko vaš klik izkoristi še drugače in ne samo za “likejacking”.

Kako se torej ubraniti pred tem?

Preprosto. Ne klikajte vsega, predvsem pa, če ste že kliknili in vas najprej pričaka veliko pogovorno okno, ki ga morate “všečkati”, da boste dobili vsebino, potem zaprite zavihek in tega ne storite. Sicer boste verjetno presenečeni, ko se bodo na vaši časovnici začele pojavljati objave strani, ki niso v vašem interesu.

Zakaj je takšno kupovanje “všečkov” slabo za podjetja?

Facebook si vsi predstavljamo kot komunikacijsko platformo, prek katere imamo interakcijo s svojimi uporabniki. Sporočamo jim novosti, komuniciramo z njimi, pomagamo jim odpravljati težave. Poanta ni v tem, da imamo največ “všečkov”, ampak da tudi prek tega kanala omogočamo uporabnikom dvosmerno komunikacijo. V primeru, ko nekdo kupi “všečke”, kar je zelo pogosto v zadnjem času, pa izgubimo celoten smisel komunikacije prek Facebooka.

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
3. marec 2014
1978
11. marec 2014
Facebook likejacking
Android, iOS, Windows Phone 8