Kolumna: Zuckerbergova globalna skupnost

Alenka Selčan 22. februar 2017
/PublishingImages/FB-globalna-skupnost-hero.jpg

Da je sel, ki prinaša slabe novice, zanje le redko kriv, je poudarek, ki človeštvo spremlja že od vznika civilizacije. Še več. Prav zapoved, da se sla ne sme ubiti, je eno od njenih meril. Z nastopom dobe post-resnice pa se zdi, da smo nanjo pozabili.

Ne le raziskovalno novinarstvo in žvižgači, tudi družbena omrežja se morajo vse večkrat braniti, da niso kriva za vsebino, ki jo razkrivajo. Četudi se je nekoč veljalo, da je ljudstvu dobro dati glas, ki seže v vsako vas, se primeri, ki prevprašujejo mejo etično-moralne odgovornosti socialnih omrežij, dogajajo vse pogosteje.

O tem, kakšno vlogo ima pri vsem tem Facebook, je v intervjuju, nato pa še v odprtem pismu razglabljal Mark Zuckerberg. No, pobuda za njegov razmislek ne vznika v grozljivi brutalnosti, ki je nedavno pretresla tudi slovenska tla. Pomisleki o vlogi Facebooka kalijo premnogih drugih primerih, ko množice uporabnikov ne povezujejo plemeniti vzgibi, temveč populizem, sovražnost ali lažne permise. Tudi raziskave potrjujejo, da družbena omrežja omogočajo širitev raznovrstnih populističnih ideologij. Kakšno odgovornost naj torej zanje prevzamejo lastniki družbenih omrežij in kakšno njihovi uporabniki?

Zuckerberg pravi, da v začetkih Facebooka v povezovanju ljudi ni bilo nič spornega. Njegova osnovna misija je bila preprosta: omogočiti ljudem deljenje vsebin ter tako ustvariti bolj odprt in bolj povezan svet. A če se je v zadnjem desetletju Facebook posvečal predvsem na povezovanju družine in prijateljev, se bo v bodoče osredotočal na razvoj socialne infrastrukture za globalno skupnost, ki bo delovala v prid vseh svojih članov.

»Naše največje priložnosti so globalne: širitev blaginje in svobode, spodbujanje miru in razumevanja, reševanje ljudi iz revščine in pospeševanje znanosti. Poleg velikih izzivov potrebujemo tudi globalne odzive, kot so ustaviti terorizem, boj poti podnebnim spremembam in preprečevanje pandemij. Človeštvo mora zavoljo napredka stopiti skupaj, ne le kot posamična mesta in narodi, temveč kot svetovna skupnost.«

Oblikovanje svetovne skupnosti in družbenega konsenza pa ni mačji kašelj. To pa ni preprosta naloga, temveč izziv, ki vselej išče odgovor na vprašanje, kje postaviti meje. Vprašanje zaostrijo tudi različni religiozni in politični pogledi, o čemer priča tudi fenomen Asgardia, ki je iz znanstveno zasnovane ideje prerasel v socialni eksperiment, ob katerem je hitro postalo jasno, da je pot do človeškega konsenza polna vrzeli in brezen, ki jih zaenkrat še ne prečijo mostovi medsebojnega uvida in razumevanja.

Zuckerberg verjame, da Facebook lahko postane gradnik teh mostov in da lahko bistveno pripomore k oblikovanju globalne skupnosti z iskanjem odgovorov na pet temeljnih vprašanj:

»Kako pomagati ljudjem zgraditi podporno skupnost, ki krepi tradicionalne institucije v svetu, kjer njihovo članstvo upada? Kako pomagati ljudjem zgraditi varne skupnosti, ki preprečujejo škodo, pomagajo v kriznih razmerah in v obnovah po njih v svetu, kjer vsakdo lahko vpliva na nas (ali bolje, na vsakogar)? Kako pomagati ljudjem zgraditi informirano skupnost, ki nas izpostavlja novim zamislim in gradi skupno razumevanje v svetu, kjer ima vsako oseba svoj glas? Kako pomagati ljudem zgraditi civilno odgovorno skupnost v svetu, kjer je volilna udeležba nižja od polovice prebivalstva? Kako pomagati ljudem zgraditi vključujočo skupnosti, ki bo odražala skupne vrednote in človečnost tako na lokalni kot na globalni ravni in ki bo zajela različne kulture, narode in regije sveta v nekaj primerov globalne skupnosti?«

Zuckerberg hitro doda, da ni nujno, da bo z odgovori na ta vprašanja postregel prav Facebook, vseeno pa izreka upanje, da bo pri tem imel pomembno vlogo. O tem, kakšna bo ta vloga, Zuckerberg molči. Meje ostajajo neopredeljene in tako še vedno ne vemo, čemu so fotografije doječih žensk za Facebooku bolj sramotne od prenosa dvajsetih minut brutalnega nasilja, da ne naštevamo drugih problematičnih permis, s katerimi Facebook hote ali ne vpliva na oblikovanje zaenkrat ne preveč lepe podobe globalne skupnosti.

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
22. februar 2017
3352
22. februar 2017
Kolumna: Zuckerbergova globalna skupnost