33. jadralni pokal Amerike

ales-smokvina 23. september 2013
/PublishingImages/Ekipa-BMW-Oracle.jpg
Precej zaposlenih na Mobitelu, vključno z mano, je strastnih jadralcev.  Ker tudi pri jadranju pomembno vlogo igrata tehnologija in  tehnika, tokrat nekaj več o ozadju 33. jadralnega pokala Amerike.

Februarja 2010 se je v Valencii končalo največje svetovno tekmovanje v jadranju, tj. 33. pokal Amerike (angl. America's Cup). Moči so pomerili branilec naslova švicarski Alinghi in ameriški BMW Oracle. Letošnji pokal Amerike je drugič v zgodovini potekal po posebnem protokolu, ki se imenuje darilna pogodba (angl. Deed of Gift), ki je nekakšna »ustava« pokala Amerike.

Uveljavil se je protokol, da se morata branilec in izzivalec srečati brez predtekmovanja, ki je bilo običajno v prejšnjih tekmovanjih pokala Amerike. Darilna pogodba omogoča, da si sindikati izdelajo jadrnico brez omejitev, pri čemer njene dimenzije na vodni črti ne smejo presegati 90 x 90 čevljev (27,4 m), vse drugo pa je dovoljeno. Oba sindikata sta se odločila za večtrupce. BMW Oracle je kot platformo izbral trimaran, ki ga je narisal francoski VPLP Yacht Design, vodilni svetovni biro za čezoceanske trimarane. Za Švicarje je katamaran narisal Rolf Vroljik s skupino načrtovalcev. Po razkritju obeh načrtov se je veliko ugibalo, ali je boljša rešitev futuristični katamaran ali preverjeni trimaran. Prvi se je javnosti predstavil ameriški trimaran, ki je ogromen, vendar zelo podoben znanemu načrtu Groupama 3, ki je nedavno postavil rekord v jadranju okoli sveta. Nekaj mesecev pozneje so se pojavile tudi prve slike Alinghijevega katamarana. Prve ocene švicarskega giganta so bile zelo optimistične: tehnološki preskok, inovativna samostoječa konstrukcija ležišča jambora in pogonski agregat, ki poganja vse, kar je prej bilo ročno. V primerjavi z ameriškim idejami se je zdela jadrnica zelo futuristična. Alinghijevo stvaritev so kot boljšo in tehnološko naprednejšo ocenili celo analitiki znanega časopisa Seahorse.

Vendar od tedaj ameriški vohuni niso spali in so pridobili veliko informacij o Alinghiju. Prvotni načrt trimarana je bil tako korenito spremenjen, ohranila pa se je le osnovna zamisel jadrnice, tj. izdelava trimarana. Zunanje plovke so zamenjali z daljšimi, odstranili so krmilo in kobilico na glavnem trupu, dodali agregat za pogon ter vbrizgavanje tekočine med trup in morje, ki zmanjšuje upor. Glavno orožje pa so predstavili na koncu, to je največje trdo krilo, ki je bilo kdaj zgrajeno. Klasično jadro je nadomestilo krilo, ki ima veliko boljše lastnosti, manjši upor in večji potisk. Vendar so z njim povezane velike logistične težave, saj ga je zelo težko prevažati in skrbeti zanj, ko je jadrnica v pristanu.

Američani so ponovno uporabili isto orožje kot pred leti, ko so se leta 1988 v prvem spopadu borili v skladu z darilno pogodbo. Takrat so Američani prepričljivo porazili novozelandskega giganta, njihov adut pa je bil katamaran s trdim krilom namesto jader. Letos so imeli na voljo trimaran z mogočnim krilom, za katerega se ni vedelo, kako se bo obneslo in ali bo vzdržalo vse obremenitve. Alinghi je imel kot branilec pravico do izbire lokacije, odločili pa so se za enega od emiratov, tj. Ras Al-Khaimah. Po spektakularnem helikopterskem preletu Alp se je Alinghijeva ekipa preselila na toplo arabsko sonce, vendar ne za dolgo. Sodišče v New Yorku, ki je pristojno za pokal Amerike, je razveljavilo Ras Al-Khaimah kot legalno lokacijo in določilo, da je to lahko Valencia ali katera koli druga lokacija na južni polobli. Zato je švicarska ekipa spet potovala nazaj v mrzlo Evropo ter izgubila dva dragocena meseca treningov in testiranja. Alinghi svojega katamarana od prvega prikaza do prvega starta ni spremenil občutno, tekmovali pa so s katamaranom in mehkimi jadri. Tudi časnik Seahorse je spremenil svoje mnenje in razglasili trimaran s krilom za boljšo platformo. Tako smo vsi čakali na dvoboj titanov.

Milijonska prha

Ko je Ted Turner leta 1977 zmagal, je izjavil, da lahko pokal Amerike primerjamo s toplo prho, medtem ko trgaš 1000-dolarske bankovce. Vendar so takrat jadrali v San Diegu in je imelo 1000 ameriških dolarjev veliko vrednost. Letos sta premožna Ernesto Bertarelli in Larry Ellison v mrzlo morje pred Valencio postavila milijonske dirkalnike. Razlog za to je bil, da sta želela osvojiti najdražji čajnik na svetu, ki ga prejeme zmagovalec. Tudi letos sta bila proračuna sindikatov ocenjena na 50 do 100 milijonov ameriških dolarjev. Samo delo, ki je bilo vloženo v trdo jadro, je ocenjeno na 20 do 30 milijonov ameriških dolarjev.

Čeprav sta imeli ekipi neomejen proračun, je bila ena od ekip uspešnejša. Američani so namreč gladko premagali Švicarje z 2 : 0. Kaj je bila bistvena razlika med sindikatoma, ki je zagotovila zmago? Letošnji pokal Amerike je poleg fantastičnih novih tehnologij, ki sta jih v Valencii predstavili obe ekipi, pokazal, da lahko nekaj napačnih osebnih odločitev povzroči katastrofo. Američani so za načrtovanje najeli najboljšo ekipo strokovnjakov na področju večtrupcev, ki so svetovali, kako razviti trimaran. Francoski jadralci in načrtovalci so namreč največji strokovnjaki na tem področju. Poleg tega so se Američani odločili, da ne bodo uporabljali »mehkih« jader, ampak da bodo izdelali največje krilo na svetu, ki je celo večje od krila Airbusa 380. In prav to krilo je pokazalo, da so bile njihove odločitve pravilne. Vendar je bil ključni dejavnik Russel Coutts, ki je imel po več zaporednih zmagah v pokalu Amerike pravi občutek, kaj narediti in na kakšen način. Russel Cutts je leta 1995 premagal Združene države in čajnik pripeljal v Novo Zelandijo. Leta 2000 ga je obranil z novozelandsko jadrnico, medtem ko je leta 2003 zmagal kot »Švicar« za krmilom Alinghija. Vendar tega ne bi dosegel, če poleg vrhunskega jadralskega znanja ne bi dobro poznal tudi tehničnega področja. Cutts je namreč inženir. Letos je ponovno zmagal, vendar tokrat kot član ameriške ekipe. Odločil se je, da sam ne bo krmaril trimarana, ampak bo za to izbral najboljšega jadralca. Izbral je mladega Avstralca Jamesa Spitthila (z vzdevkom pitbull), ki je Alinghiji premagal brez večjih težav.

Lastnik Alinghija Ernesto Bertarelli se je nasprotno odločil, da bo sam krmaril svojo jadrnico in pokazal, da ni le bogati naslednik, ampak tudi izvrsten jadralec. Že prej je namreč večkrat zmagal na tekmovanju Bol d’Or. Ali so te izkušnje zadostne za zmago na pokalu Amerike? V zgodovini pokala Amerike so zmagovali tudi bogati lastniki/krmarji, kot sta omenjeni Ted Turner in pozneje kemični mogotec Bill Koch (s pomočjo Buddyja Melgesa). Vendar tak scenarij letos ni bil uspešen. Čeprav je bila odločitev zelo pogumna in bi se v primeru zmage obrestovala, ker bi naslov dejansko ubranil z lastnimi rokami, ni zagotovila želenega rezultata.

Dve usodni napaki, ki jih je naredil Bertarelli na startu, sta pokazali, da ni bil dobro pripravljen za to nalogo. Prva jadralska napaka Alinghija je bila storjena na startu prve regate to je bilo nespoštovanje osnovnega pravila pravice poti. Druga napaka je bila na štartu druge regate, da v startni prostor ni pripeljal pravočasno. Zaradi obeh napak je bil kaznovan, kar je negativno vplivalo na potek regat in moralo. Na regatnem polju se je pokazalo, da sta bili ti napaki le posledica več slabih predhodnih odločitev. Hkrati sta bili glavni razlog, da se je pokal Amerike vrnil nazaj v Združene države. Znano je, da sta glavna pogoja za uspešnost v športih, kot sta jadranje na pokalu Amerike in Formula 1, tehnološka naprednost in pripravljenost ekipe. Vendar je prav tako pomembno, da zna ekipa pravilno izkoristiti svoje prednosti, saj si lahko le tako zagotovi prednost pred nasprotnikom v regatnem polju ne glede na pogoje.

BMW Oracle je presegel dosedanje omejitve v jadranju in pokazal, da je danes tekmovanje na najvišji ravni možno le, če v njem sodeluje ekipa vrhunskih strokovnjakov, ki so dobro usklajeni.

Podobni članki

 

 

Aplikacija Duo dobila še kako uporabno novosthttp://tehnik.telekom.si/novice/Aplikacija-Duo-dobila-se-kako-uporabno-novostAplikacija Duo dobila še kako uporabno novostGP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73384
Microsoft ponudil nov igralni plošček, prihajajo še drugi http://tehnik.telekom.si/novice/Microsoft-ponudil-nov-igralni-ploscek-prihajajo-se-drugiMicrosoft ponudil nov igralni plošček, prihajajo še drugi GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73383
Apple predstavil novi 9,7-palčni iPad ter rdeča iPhona 7http://tehnik.telekom.si/novice/Apple-predstavil-novi-9-7-palcni-iPad-ter-rdeca-iPhona-7Apple predstavil novi 9,7-palčni iPad ter rdeča iPhona 7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73382
Super Mario Run prihaja na Android ta tedenhttp://tehnik.telekom.si/novice/Super-Mario-Run-prihaja-na-Android-ta-tedenSuper Mario Run prihaja na Android ta tedenGP0|#c94baa6a-0633-4a64-ab5c-bb9a1c8b74bd;L0|#0c94baa6a-0633-4a64-ab5c-bb9a1c8b74bd|Igre;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#c94baa6a-0633-4a64-ab5c-bb9a1c8b74bd;L0|#0c94baa6a-0633-4a64-ab5c-bb9a1c8b74bd|Igre;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73381
Tudi v Viberju lahko zdaj pošiljamo samouničujoča sporočilahttp://tehnik.telekom.si/novice/Tudi-v-Viberju-lahko-zdaj-posiljamo-samounicujoca-sporocilaTudi v Viberju lahko zdaj pošiljamo samouničujoča sporočilaGP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73380
Ta zelo zanimiva spletna stran vam svetuje, kako si predelajte Android http://tehnik.telekom.si/novice/Ta-zelo-zanimiva-spletna-stran-vam-svetuje-kako-si-predelajte-AndroidTa zelo zanimiva spletna stran vam svetuje, kako si predelajte Android GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73377
Android Auto v številnih vozilih Renaulthttp://tehnik.telekom.si/novice/Android-Auto-v-stevilnih-vozilih-RenaultAndroid Auto v številnih vozilih RenaultGP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd7GP0|#a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028;L0|#0a69904fb-022f-4d07-9ee5-f219b1dc9028|Novičke;GTSet|#f07794d9-fe30-4901-a70a-ba3671577cd73376

Nalaganje vsebine
© 2016 Telekom Slovenije
23. september 2013
200
24. september 2013
33. jadralni pokal Amerike