Malčki in tehnologija – Spoznavanje sveta skozi interaktivne medije

Tamara Harb 20. april 2015
/PublishingImages/malcki-interaktivni-mediji-hero.jpg

Interaktivni mediji predstavljajo le še eno okno v svet, ki obkroža malčke, starše pa predvsem zanima, kakšen je njihov vpliv na razvoj malčkov. Profesorica psihologije Sandra L. Calvert iz univerze v Georgetownu je s skupino sodelavcev raziskovala, kako različni mediji vplivajo na razumevanje vsebine. Za osnovo so vzeli risanko Raziskovalka Dora, ki vzpodbuja sodelovanje malčkov pri ogledu skozi neposredno nagovarjanje gledalcev in skozi pavze, ki jim omogočajo, da odgovorijo na vprašanja. Približno 130 štiriletnikom so pokazali tri različice zgodbe: interaktivno različico na računalniku, risanko, kot jo lahko spremljamo na TV-ju, in različico risanke, kjer Dora otrok ni vzpodbujala k sodelovanju. Otroci, ki so spremljali slednjo, so slabše odgovarjali na vprašanja o vsebini kot drugi dve skupini otrok. A četudi interaktivne aplikacije, risanke in TV serije, ki vzpodbujajo sodelovanje malčkov, pomagajo otrokom razvozlati dogajanje, to še ne pomeni, da vse tovrstne risanke in aplikacije tudi spodbujajo razvoj.

 

Aktivnost za vso družino

Pozitivne izkušnje ne spodbuja le aplikacija, ki omogoča aktivno udeležbo, sodelovanje staršev je namreč še pomembnejše. Raziskovalna ustanova The Joan Ganz Cooney Center je pred kratkim izdala brezplačen priročnik Family Time with Apps o tem, kako uporabljati aplikacije v okviru družinskih aktivnosti. Priročnik vsebuje številne nasvete o tem, kje poiskati primerne aplikacije ter zakaj in kako se jim posvetiti, da bodo otroci odnesli kar največ pozitivnih izkušenj. Med drugim so avtorji izpostavili, da se otroci več naučijo iz medijev, ko pri uporabi sodelujejo tudi drugi družinski člani. Kadar skupaj z otroci uporabljamo medije, imamo namreč možnost postavljati vprašanja, odgovarjati na vprašanja otrok in se pogovoriti o zadevah, ki jih spremljamo na listu ali zaslonu. Otroci tako lahko poglobijo svoje znanje, krepijo samozavest, bogatijo besedišče in odkrivajo zunanji svet.

S knjigami in aplikacijami nad stres

Nove izkušnje, kot je na primer prvi obisk frizerja, so lahko zelo stresne za otroke, saj ne vedo kaj pričakovati. V omenjenem priročniku predlagajo, da jim tovrstne dogodivščine lahko poskušamo olajšati s pomočjo aplikacij, podobno kot to že leta počnemo s knjigami, ki opisujejo denimo prvi dan v šoli, selitev, ločitev in celo mamino plastično operacijo (resno). Pri tem starši otrokom pomagamo, da stvari na zaslonu povežejo s vsakdanjim življenje, ki je tako zanje manj stresno. Aplikacije so torej lahko še dodaten pripomoček pri raziskovanju okolja in premagovanju vsakodnevnih preprek. Malčica se zaenkrat še upira obisku frizerja, tako da se s striženjem doma pač poskušamo izogniti frizuri “čelada”. Sporočim, če bodo aplikacije z prikazom dogajanja v frizerskem salonu kaj pomagale.

 

Naj zgodba ostane v ospredju

Čeprav prisotnost staršev pri uporabi digitalnih medijev spodbuja učenje, so nekatere raziskave o branju e-knjig pokazale, da se tako starši kot otroci pogosto preveč posvetijo klikanju in interaktivnosti, pri tem pa pozabijo na zgodbo. Interaktivne knjige pač nudijo drugačno izkušnjo kot tiskane, a to ne pomeni, da tudi ob branju tiskanih knjig malčki ne delajo še drugih stvari. Malčica včasih želi pač samo listati, včasih iščemo točno določeno ilustracijo, včasih po vseh knjigah iščemo luno, seveda pa tudi mirno sedi, posluša in gleda slike ali pa ob listanju glasno čeblja. Dobro je pač biti pozoren, da ob skupnem branju niso vedno v ospredju le interaktivni elementi. Pri nas smo zaenkrat pri branju z malčico sicer zavzeti zagovorniki tiskanih knjig, a to ne pomeni, da se kasneje ne bomo posluževali tudi interaktivnih e-knjig.

Kdo je glavni?

Zanimivi so tudi izsledki manjše raziskave, ki so jo izvedli s 138 štiri in pol letniki in jo v knjigi Screen Time navaja Lisa Guernsey, da naj bi pri branju e-knjig pobudo prevzeli otroci. Medtem ko so pri branju tiskanih knjig v sedlu starši, ki usmerjajo celotno doživetje, pa raziskava kaže, da pri e-knjigah otroci več berejo sami in ne želijo, da starši prevzamejo pobudo. Zgoraj omenjena profesorica Sandra L. Calvert pa je s sodelavci celo prišla do zaključkov, da so pri branju interaktivnih slikanic otroci izgubili zanimanje, ko so nadzor prevzeli starši. Pomembno je torej tudi, kako pri branju sodelujemo. Pristopi se bodo razlikovali seveda že zaradi starosti otrok, pomembno pa je, da otroku nudimo spodbudno okolje za učenje in mu pustimo, da stvari, ki jih obvlada oz. zmore počne sam, hkrati pa pomagamo pri novih izzivih, pa čeprav gre včasih samo za postavljanje pravih vprašanj.

 

Začeti preprosto

Starši smo od vseh strokovnjakov za razvoj otrok, pa tudi pediatrov hitro vajeni slišati frazo, da je vsak otrok drugačen in to seveda velja tudi pri izbirah vrst vsebin, ki mu jih bomo predstavili. Vseeno pa si velja zapomniti priporočilo Family Time With Apps, da je pri skupnem branju z manjšimi otroci bolje uporabiti preproste e-knjige, ki imajo samo besedilo in ilustracije, saj vzpodbujajo več pogovora o vsebini. Interaktivna vsebina lahko otroke, ki so šele začeli z branjem, zmede in odvrne njihovo pozornost od zgodbe. Branju z otroci se bomo podrobneje posvetili v enem od prihodnjih prispevkov, vsekakor pa velja, da tako tiskane kot e-knjige spodbujajo branje oziroma starši z branjem vzgajamo bodoče ljubitelje knjig in navdušene bralce.

Vir fotografij: nickjr.com

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
20. april 2015
2475
22. april 2015
Malčki in tehnologija – Spoznavanje sveta skozi interaktivne medije
Android, iOS, Windows Phone 8