Malčki in tehnologija - Vsebina in kontekst

Tamara Harb 7. april 2015
/PublishingImages/malcki-vsebina-kontekst-hero.jpg

Priporočila o uporabi digitalnih medijev načeloma odsvetujejo uporabo pri malčkih mlajših od dveh let, a to ne pomeni, da se malčki ob spremljanju tovrstnih medijev ničesar ne naučijo, ali da imajo digitalni mediji le negativne učinke. Izogniti se jim ne moremo, zato jih ni pametno ignorirati, je pa pomembno, da razumemo njihov vpliv, poskušamo to znanje prenesti na malčke in čim bolj zmanjšati negativne učinke.

 

Malčki pri spremljanju medijev niso pasivni, tako lahko v priporočilih o uporabi digitalnih medijev pri otrocih mlajših od treh let, ki jih je pripravila nevladna organizacija Zero to Three preberemo, da malčki že pri šestih mesecih lahko posnemajo preprosto dogajanje, ki ga vidijo na TVju, pri 18 mesecih si kratke sekvence iz knjig ali TVja zapomnijo za dva tedna, pri dveh letih že za mesec dni. Vsebina je nedvomno pomembna, v zgoraj omenjenih priporočilih pa navajajo, da digitalni mediji lahko predstavljajo učinkovito orodje za učenje, če smo pozorni na dva zelo pomembna dejavnika: vsebino in kontekst.

Starost šteje

V prvi vrsti moramo torej poskrbeti, da je vsebina primerna za otrokovo starost. Anja Renko, ki v podjetju 3fs vodi blagovno znamko aplikacij za otroke Toonia, je v nedavnem intervjuju izpostavila, da so na področju mobilnih aplikacij veliko naredile že trgovine z aplikacijami, saj ima na primer App Store posebno kategorijo namenjeno aplikacijam za otroke, v katerih ne sme biti oglasov. Renkova na primer izpostavlja igro Angry Birds kot primer aplikacije, ki je sicer zelo priljubljena med mlajšimi, a v osnovi ni namenjena majhnim otrokom, tako da so otroci med igranjem izpostavljeni oglasom. Čeprav ponudniki aplikacij označijo za katero starost je aplikacija primerna, na koncu izbiramo starši. V knjigi Screen Time avtorica Lisa Guernsey izpostavlja pomembnost vsebine, konteksta in pa samega otroka (The Three Cs: Content, Context and Your Child), saj starši najbolje vemo, kaj prestraši našega malčka, kaj ga trenutno zanima, kako spremlja tovrstne medije itd.

 

Skupaj na čajanko

Trenutno je večina pozornosti sicer namenjena tablicam in mobitelom, a to ne pomeni, da lahko kar pozabimo na TV, ki mu še vedno posvečamo pomemben del našega časa. Tudi pri izbiri vsebin na TVju je treba paziti, da so primerne za otrokovo starost, pozorni pa moramo biti na še eno zadevo – prižgan TV v ozadju. Tudi kadar ne gledajo TVja so lahko malčki tako izpostavljeni neprimerni vsebini in oglasom, ki jim večina otrok mlajših od osem let verjame oziroma ne dvomi v njihovo resničnost. TV malčke seveda moti tudi pri igri, saj se trudijo razumeti, kaj se dogaja na zaslonu, zvok in svetloba pa pritegneta njihovo pozornost. Kot smo že omenili, je pri vzpodbujanju pozitivnih učinkov digitalnih medijev poleg vsebine pomemben tudi kontekst. Za otroke je namreč pomemben prenos naučenega. Če torej risanka na TVju ali aplikacija osredotočena na domače živali, lahko ogled nadgradimo z obiskom kmetije, igranjem s plišastimi igračami, itd. Pri malčkih na tej točki torej vstopimo starši in pomagamo izkušnje iz digitalnih medijev prenesti v okolje. Če je pujsa Pepa s svojimi igračkami na čajanki, jo lahko za malčke in njihove igrače pripravimo tudi sami.

Prilagajanje

Vsakdanjik pred nas postavi takšne in drugačne izzive, tako se je pogosto treba pač znajti, pa čeprav kršimo takšna in drugačna priporočila. Renkova pravi, da so starši praktični in njihove aplikacije pogosto uporabijo na letalu ali med daljšimi vožnjami z avtomobilom, da zamotijo otroke. Pri nas smo nekaj časa malčico morali zamotiti z ogledom napovednikov za dokumentarce o živalih, da smo ji lahko postrigli nohte. Včasih pa je praktično priporočila tudi striktno upoštevati. Za boljši spanec, pravijo strokovnjaki, se je uro ali dve pred spanjem dobro odpovedati uporabi digitalnih medijev, da se malčki pred počitkom lahko ustrezno pomirijo.

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
7. april 2015
2458
14. april 2015
Malčki in tehnologija - Vsebina in kontekst
Android, iOS, Windows Phone 8