• /PublishingImages/Google_Glass.jpg

    Smrt kiborgom, pametnim očalom ali zasebnosti?

    23. september 2013 - Alenka Selčan

    Upor proti tehnologiji je star vsaj toliko kot tehnologija. Ali nova tehnologija res deluje za dobrobit človeštva, je vprašanje, ki spremlja vso zgodovino. Če se ozremo daleč nazaj, onkraj obzorja starih Grkov, že v Platonovih delih zasledimo egipčanski dvom o tem, kakšne posledice bo imela pisava na človeštvo, ko pa je vendar jasno, da bo z njo začel pešati spomin in posledično tudi znanje. Skeptiki so že od nekdaj najzvestejši spremljevalci napredka in nič drugače ni niti v drugem desetletju tretjega tisočletja. Hitrega tehnološkega napredka, ki namiguje na uresničitev Kurzweilove singularnosti, zatorej ne spremljajo le vzdihi očaranosti nad super tehno igračami, temveč tudi strah pred posledicami, ki jih prinaša neznano.

    Google Glass

    S podobnimi vprašanji se soočajo tudi letošnji tehnološki biseri za množično uporabo. V zadnjem času smo lahko zasledili kar nekaj protestov proti Googlovim pametnim očalom, ki naj bi neizogibno oznanila dobo nadgrajene resničnosti, saj ta na pametnih mobitelih še ni pokazala vseh svojih adutov. Le kakšne spremembe v načinu bivanja, vedenja in mišljenja bodo pametna očala prinesla uporabnikom, ki z enim očesom zrejo v tusvetje, z drugim pa so ves čas prisotni tam onkraj, v neskončnih planjavah medmrežja?

    Zaradi varnosti skušajo v nekaterih ameriških državah že zakonsko omejiti uporabo pametnih očal med vožnjo avtomobila, svojo skepso so odločno pokazali v kavarni 5 Point Cafe v Seattlu, kjer so nedavno - najbrž kot prvi na svetu - obiskovalcem z Googlovimi očali prepovedali vstop v svoje prostore, ki so jih opremili z nalepkami “No Glass”.

    Akcijo “No Glass” je pod licenco Creative Commons ustvarila londonska skupina “Stop the Cyborgs”, ki so jo ustanovili trije mladi nadebudneži za boj proti tovrstnim napravam v upanju, da še ni prepozno ustaviti temačno kiborg prihodnost. Eden od ustanoviteljev, 27-letni Adam, podiplomski študent, ki v svojem doktorskem študiju na londonski univerzi raziskuje strojno učenje, je zaskrbljen nad množično uporabo naprav, ki omogočajo nadgrajeno resničnost. Skrbi ga tudi Googlov odnos do uporabnikov, saj Google z očali postaja vseprisoten, hkrati pa ukinja možnost različnih on-line alter osebnosti, kar je velik poseg v zasebnost.

    Čeprav so vsem na očeh, je namen dizajna pametnih očal pravzaprav umakniti pozornost s tehnologije. Funkcionalnost je podobna kot pri pametnih mobitelih, a če slednji postajajo vse večji in vidnejši, se pametna očala skušajo skriti ter biti čim manj opazna in v napoto. Uporabniku ni več treba brskati po torbi, da bi našel napravo, s katero bo posnel fotografijo ali video. Niti s prstom mu ni več treba migniti, zadostuje že govorni ukaz in že lahko posname vse, kar vidi in sliši.

    Nelagodnost ob dejstvu, da ne vemo, kdaj nas kdo snema in kako se zaščititi pred tem, je eden glavnih protiargumentov pametnim očalom. Kot kažejo izkušnje različnih testiranj, bomo najbolj nemočni zlasti na začetku popularizacije pametnih očal, ko nam še ne bo jasno, kaj zavraga ima naš sogovornik na glavi, in če res lahko verjamemo njegovemu zagotovilu, da našega pogovora sočasno ne deli še s celim svetom.

    Pa vendar, kaj nismo z argumentom o zasebnosti že nekoliko prepozni? Mar se vprašanje zasebnosti ne ponavlja ob vsaki tehnološki stopnički? CCTV-kamere, programi za prepoznavanje obrazov, pametni mobiteli z visokokakovostimi kamerami - vse to je že resničnost in ne več le nočna mora znanstvenofantastičnih filmov.

    Google Glass in njihova konkurenca najbrž ne bodo popustili pod pritiskom skeptikov in tehnološki napredek je neizbežen. A hkrati tudi zagotovila proizvajalcev, da tovrstna tehnologija nima namena škodovati, ne zadostujejo več. O tem, kaj zasebnost v dobi pametnih očal sploh pomeni, bodo morali za zaščito uporabnikov razmisliti predvsem pravniki, sociologi, psihologi in drugi strokovnjaki na tem področju, pri oblikovanju novega pojmovanja zasebnosti pa bi za mnenje lahko povprašali tudi uporabnike. In kaj menite vi?


    comments powered by Disqus

 Catalog-Item Reuse ‭[1]‬

 Catalog-Item Reuse ‭[3]‬

 Catalog-Item Reuse ‭[2]‬

23. september 2013
181
17. marec 2014
Smrt kiborgom, pametnim očalom ali zasebnosti?
Novice