Igre lakote: Arena smrti in Kruto maščevanje

Igor Harb 4. junij 2014
/PublishingImages/igre-lakote-2-hero.jpg

Čeprav v sagi Somrak najdemo enega najbolj očitnih primerov šibko ustvarjenih ženskih likov, ki ne zmorejo obstajati brez moškega, je treba priznati, da je odprla pot seriji knjig in filmov z močnimi glavnimi junakinjami, vključno z Igrami lakote in Katnis Everdeen. In filmom nedvomno manjka junakinj, kot je Katnis.

Šovinizem Hollywooda

Newyorška filmska akademija je konec lanskega leta objavila rezultate raziskave o neenakosti med spoloma v filmu na osnovi 500 najuspešnejših filmov, posnetih med leti 2007 in 2012. Na svoji spletni strani so objavili tudi pregledno (in šokantno) infografiko, pri kateri velja izpostaviti naslednje podatke:

  • le 30,8 % vseh likov z dialogom je žensk,
  • le 10,7 % filmov je imelo uravnoteženo zasedbo,
  • kar 26,2 % žensk je v filmih delno slečenih (in le 9,4 % moških),
  • 50 % filmskih vstopnic kupijo ženske.

Zakaj je Katnis zakon

Te številke zgolj orišejo grobo sliko položaja žensk v hollywoodskih filmih in kljub vse večjim uspehom, ki jih doživljajo filmi z ženskami v glavnih vlogah, so odsotnost, neenakopravnost in seksualizacija ženskih likov stalnica, tudi v filmih za mlade. To je prvi razlog, zakaj so Igre lakote tako dobrodošla sprememba. Drugi je navdušujoča, napeta in surova zgodba v odlično posnetih filmih, ki sicer ciljajo na starejše najstnike, a bodo navdušili tudi odrasle, ki si jih bodo ogledali, in mlajše, ki jim bodo starši ogled dovolili. Filma namreč vsebujeta precej nasilja.

 

Najstniška distopija

Najbrž je nekaj v postmilenijskem duhu, saj literatura za najstnike skoraj obvezno vsebuje vsaj enega od dveh fantastičnih elementov: mitološka bitja, kot so vampirji, volkodlaki ali duhovi, ali pa postapokaliptično distopijo. Medtem ko Somrak sodi v prvo kategorijo, so Igre lakote najbolj slavni predstavnik druge. Dogajanje je postavljeno v državo Panem, ki obstaja na ruševinah nekdanje ZDA. Razdeljena je na 12 okrožij, izoliranih področij, ki imajo vsako svojo nalogo, vlada pa jim Kapitol, nekakšna karikatura antičnega Rima. Glavna junakinja Katnis Everdeen živi v premogovniškem 12. okrožju (postavljeno nekje v Pensilvanijo, nedaleč stran od območja, kamor je bilo postavljeno dogajanje filma Na sledi očetu, s katerim si je Jennifer Lawrence prislužila prvo nominacijo za Oskarja – in se naučila odreti veverico). Po smrti očeta pretežno sama skrbi za družino, povečini z nelegalnim lovom v okoliških gozdovih.

 

Iger in kruha (za zmagovalca)

Eden ključnih mehanizmov nadzora, ki ga Kapitol izvaja nad okrožji, so vsakoletne Igre lakote, v katerih sta iz vsakega okrožja izbrana fant in dekle. To so tekmovalci, ki se nato med živim televizijskim prenosom spopadejo na življenje in smrt, zmagovalec pa pridobi bogastvo in slavo. Koncept je na las podoben japonskemu filmu in romanu Batoru Rowaiaru (znanemu tudi po angleškem naslovu Battle Royale), v katerem država v želji, da bi disciplinirala neposlušne najstnike, enkrat letno ugrabi naključni razred dijakov in ga odvrže na otok, kjer se morajo pobiti do zadnjega preživelega. Avtorica Iger lakote Suzanne Collins trdi, da za Battle Royale ni slišala do objave svoje knjige in treba je priznati, da je z izjemo osnovnega koncepta med obema zgodbama veliko razlik. To je še toliko bolj očitno v nadaljevanju obeh del, saj Igre lakote razvijejo bogat svet in dvignejo napetost, medtem ko je nadaljevanje pri Batoru Rowaiaru bolje preskočiti.

 

Bitka in življenje po njej

Glede na to, da obstajata že dva filma in da gre za knjižno trilogijo, najbrž ne pokvarim presenečenja, če izdam, da se v prvem filmu Katnis udeleži Iger lakote v t. i. Areni smrti in zmage. Zgodba je bistveno bolj kompleksna, ampak njena zmaga je iskra, iz katere začne tleti upor v mnogih okrožjih, kar je v nadaljevanju še toliko bolj v ospredju.

Čeprav sta Arena smrti in Kruto maščevanje zanimiva in napeta filma, je med njima precej razlik, tudi zaradi različnih režiserjev. Prvega je režiral Gary Ross (Seabiscuit), ki je postavil gledalca v središče dogajanja s številnimi posnetki iz roke. Njegov naslednik Francis Lawrence (Jaz, legenda) je bil dobra izbira za nadaljevanje, saj gledalce popelje v širši svet Panema, spolirani široki kadri pa so bolj primerni za prikaz Katnisine rastoče jeze in apatije.

Vsekakor sta odlična oba filma, polna napetosti, akcije, nepredvidljivih preobratov in predvsem kompleksnih, celovitih likov, na čelu z glavno junakinjo v podobi oskarjevke Jennifer Lawrence. Konec letošnjega leta in prihodnje leto prideta v kina še tretji in četrti del, posneta po zadnji knjigi trilogije. Knjige so na voljo v večini knjigarn in v vseh knjižnicah, filma pa v videoteki DKino Hiti (programski mesti 5 in 200) na SiOL TV.

 

Vir fotografij: Blitz Film

Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
4. junij 2014
2064
4. junij 2014
Igre lakote: Arena smrti in Kruto maščevanje
Android, iOS, Windows Phone 8