Test na dlani: PlayStation 5

Marjan Kodelja12. januar 2021Čas branja članka: 7 min

Sedem let je v tehnološkem svetu ogromno, zato Sonyjeva najnovejša različica priljubljene igralne konzole prinaša cel kup izboljšav tako zunaj kot znotraj.

Tehnični podatki

  • Procesor: AMD Ryzen Zen, 8 jeder in s spremenljivim taktom do 3,5 GHz
  • Grafični procesor: AMD Radeon RDNA 2 s taktom do 2,23 GHz in podporo sledenju žarkom (ray tracing)
  • Pomnilnik RAM: 16 GB
  • Shramba: NVMe SSD 825 GB, dostopnih 667 GB
  • Optični pogon: 4K UHD Blu-Ray (klasična različica konzole)
  • Priključki: spredaj po eden tipa A in tipa C, zadaj dva USB tipa A, HDMI 2.1 in priključek za računalniško omrežje
  • Vmesniki: WiFi 6 in Bluetooth 5.1
  • Velikost: 390 x 104 x 260 mm (klasična različica), 390 x 92 x 260 mm (digitalna različica)
  • Teža: 4,5 kg oziroma 3,9 kg (digitalna različica)
  • Moč: 350 W


  • Čeprav ljubitelji videoiger prisegajo na zmogljive igričarske računalnike, konzole stanejo manj, cena iger pa je na podobni ravni. Vprašanje je tudi, kako se odločiti, kajti konzola PS 5 še zdaleč ni edina na trgu, in ko je najnovejši Xbox predstavil še Microsoft, ne več edina med najzmogljivejšimi. Seveda mora biti vaša naslednja igračka tehnološko dovršena, vendar se boste odločali še na podlagi seznama iger in težko pričakovanih novih naslovov, ki obetajo največ veselja. Prav tako je dobro vedeti, da bo delovala večina starih iger za PS 4.

    Radikalna preobrazba z ostalinami preteklosti?

    Drugačnost konzole je očitna na prvi pogled, saj je škatlasta oblika pridobila obline in videz, ki se ga močno povečanega ne bi sramoval noben sodoben velemestni nebotičnik. Stoji lahko pokončno ali ležeče, odvisno od prostora, ki ste ji ga namenili, čeprav se mi dozdeva, da bodo zaradi mer niše večine komod pod televizorjev premajhne. Pričakovano je oblika sprožila nešteto debat. Od tega, da črno-belo plastično telo konzole spominja na vesoljsko ladjo, pa domišljene primerjave s torzom doktorja Doofenshmirtza iz priljubljene animirane serije Phineas and Ferb in do primerjav igralnega ploščka z belimi okroglimi in občutno prevelikimi čeladami v filmski parodiji Vesoljska jajca. Kot se za igričarsko napravo spodobi, ima sijalke, ki med delovanjem ali v stanju pripravljenosti okoli nje poustvarijo pomirjajoč svetlobni učinek. Nedvoumno je estetika konzole nekaj posebnega in njene »lepote« ni težko opaziti. Kar je vedno dvorezni meč. Škatlaste naprave lažje skrijete, so manj opazne, zato jih zlahka postavite kamorkoli, medtem ko nekaj tako izrazitega zahteva prostor čaščenja. Do izraza pride v minimalistično oblikovanem prostoru, postavljena pokonci in brez drugih predmetov v neposredni bližini. Drugje mnogo manj.

    Medtem ko so plastične površine visokega sijaja, konzola stoji na ne ravno enako skrbno izdelanem podstavku. V pokončnem položaju ni nujen, vendar s tem tvegate, da hlajenje ni optimalno, medtem ko je za vodoravni obvezen. Na telo ga pritrdite z enim samim, dokaj unikatnim vijakom, zato ga nikar ne izgubite. Nekaj slabe volje lahko povzročita še prednja priključka USB. Redno vtikanje in iztikanje kabla za polnjenje ploščka zna namreč na površini pustiti praske, kar po daljšem času uporabe konzole ne bo najbolje vplivalo na njeno estetiko. Ali pa bodite pri tem izredno pazljivi in plastike nikar ne opraskajte.

    Daleč, da bi bila oblika glavna odlika nove konzole, postala je za četrtino večja in težja, pri čemer ni večje razlike, če ima ali nima optičnega pogona Blu-Ray. Ima ga »klasična« različica, »digitalna« pač ne, in je poleg poganjanja nekaterih iger primeren za gledanje filmov in drugih vsebin, ki jih dobite ali že imate na fizičnih nosilcih. Ker optični pogoni vse bolj tonejo v anale tehnološke zgodovine in če ga ne potrebujete, je nakup digitalne različice precej prijaznejši do družinskega proračuna. Drugi priključki so bolj ko ne klasični. HDML za povezavo s televizorjem, omrežni priključek, saj je povezava s kablom običajno hitrejša od brezžične povezave, in nekaj priključkov USB tipa A. Disk je že v osnovi SSD in silno hiter, kar je s stališča hitrosti zagona in tudi delovanja iger bolje. Stilske preobrazbe je bil deležen tudi igralni plošček, ki povzema črno-belo barvno shemo in je v primerjavi s predhodnikom na oko bolj slok.

    Strojna oprema s tehnologijo podjetja AMD

    Nobena skrivnost ni, da je podjetje AMD ne le dohitelo, temveč celo prehitelo Intel, zato ne preseneča, da je namenski procesor v arhitekturi Zen 2 in v sebi skriva kar osem jeder, medtem ko je takt odvisen od potrebe in ne ves čas najvišji. AMD je zagotovil še tehnologijo za grafični procesor, ki se ponaša s sliko razločljivosti 4K in 120 sličicami na sekundo ter zmogljivostjo 10,28 teraflopov. Ker ima PS 4 Pro zmogljivost 4 teraflopov, je napredek velik, vendar bi sodil v poprečje, če grafični del ne bi bil sposoben naprednega senčenja (ray tracing), s katerim so prizorišča iger veliko bolj realistična. Poleg 16 GB delovnega pomnilnika (RAM) je na voljo še hiter, bliskoviti pogon SSD, ki bi lahko bil večji – 1 GB ali še bolje 2 GB namesto siromašnih 825 GB (uporabnih je slabih 670 GB). Takšnega boste verjetno hitro napolnili 'do roba', če ne boste pozorni, katere igre bodo nameščene. V notranjosti konzole je sicer prostor za dodatni pogon, a je »zaklenjen«, tako da je edina možnost nadgradnje priklop zunanjega diska prek priključka USB. Shrambo boste tako lahko povečali, vendar zunanji pogon ne deluje enako hitro kot notranji, kar je opazno v hitrosti zagona iger.

    Tehniko upodabljanja s slednjem žarkom svetlobe uporablja filmska industrija za računalniško animacijo že vrsto let, a šele z razvojem grafičnih kartic smo prišli do ravni, ko jo je mogoče uporabiti v realnem času. Za izdelavo filmskega prizora je namreč vseeno, če upodabljanje na ogromnih računalnikih ali celo strežniških farmah traja več ur ali dni, medtem mora vse to pri igrah delovati na osebnem računalniku in med igranjem. Kot pove že ime, pri tej metodi sledimo žarkom svetlobe skozi prizor, ob čemer se, kadar naletijo na telo, izračuna absorpcija, odboj in lom svetlobnega žarka, upoštevaje obliko in lastnosti materialov. Prizor je naravnejši, zlasti kar zadeva natančen izris senc, še posebej, če je grafični del sposoben sočasnega sledenja čim več žarkom in algoritem v tem primeru igre upošteva vse vire v prizoru in odboje svetlobe od teles v njem.

     

    Konzola PS5 poleg načina, v katerem je vse prilagojeno ločljivosti in kakovosti slike, deluje še v zmogljivostnem načinu, kjer je to žrtvovano na račun večjega števila sličic na sekundo. Še zlasti primerno za nekatere žanre iger, strelske igre so med njimi, kjer je bolj kot kakovost slike pomembna odzivnost na igralčeve ukaze.

    Z novo konzolo še nov plošček

    Konzola je združljiva s starimi igralnimi ploščki, vendar novi ni zgolj toliko spremenjen, da je skladen s prenovljenim oblikovanjem. Prav tako z oblinami in v črno-beli kombinaciji je nekoliko večji od predhodnika. Čeprav je večina površine gladka, je tekstura na spodnjih delih držal bolj groba, da ne drsi iz rok niti po daljšem igranju, kot so dlani skoraj gotovo bolj potne. Priključek za polnjenje USB tipa C dopušča sicer omejeno udobno igranje, medtem ko je na konzolo priključen s kablom, čeprav vgrajena baterija zadošča za tja do 12 ur svobodnega uživanja. S sprožilnima gumboma lahko igra prilagodi trdoto (silo pritiska), medtem ko ima plošček vgrajen mehanizem povratnega odziva, mikrofon in tipala za prepoznavanje gibanja. Kljub temu da je večji in za odtenek težji, je ergonomija uporabe podobna ergonomiji ploščkov prejšnjih različic Sonyjeve konzole.

    Igre so pomembne, ne strojna oprema

    Na začetku sem dejal, da so igre razlog, zakaj kupujemo neko konzolo, in kar se tega tiče, ima Sony bogat seznam novih iger. Človek pajek je le ena izmed njih in najbolj glasno najavljena, vsaj dokler ne pridejo še druge, denimo Horizon Forbidden West ali Gran Turismo 7. Ena osrednjih obljub PS5 je preskok v grafični podobi iger. Ločljivost je namreč napredovala na »pravo« 4K, vse skupaj naj bi bilo še v visokem dinamičnem razponu (HDR) in z več sličicami na sekundo za bolj gladko premikanje in hitrejše ukrepanje. Igra Spider Man: Miles Morales je res bogata, podrobna in kar dobro izkorišča HDR, saj so sončni zahodi, odbleski v stolpnicah ali ribnikih oziroma kakšne druge zelo svetle zadeve res svetle, a ne presvetljene, kar ne vpliva, da tisto, kar mora biti temno, ne bi bilo zares temno. Že na povprečnem televizorju s podporo za HDR je zelo dobro, še bolje pa je vse skupaj videti na televizorju z zaslonom OLED. Se pravi, če se boste odločili za PS5 in takšnega še nimate, potem bo ta vaša naslednja naložba.

     

     

    Poleg novih iger je pomembna združljivost za nazaj. Kakšna je? Toplo hladna. Na PS5 bo delovala velika večina igre za različico PS4 (99 %) in omejen seznam iger za PS3 prek storitve PlayStation Now. To pa je vse, kar se tiče združljivosti nove konzole z igrami za starejše različice. Poleg oblike in strojnih zmogljivosti je prenovljen še uporabniški vmesnik konzole, ki je preglednejši, preprostejši za uporabo in deluje hitreje – ko igrate igre ali ko konzola služi za uporabo storitev pretočnih vsebin.

    kupi

    Sklepna beseda

    PS5 je natančno takšna igralna konzola, kakršno smo od Sonyja pričakovali. Strojno je ta hip v vrhu, vendar je vprašanje, ali bo tako čez sedem let, kolikor je običajni čas med novimi generacijami. Morda pa se bodo spremenili celo temelji. Na drugih računalniških področjih se namreč obeta tektonski premik na procesorsko arhitekturo ARM. Možno je, da bo ta spremenila tudi svet igralnih konzol, če ga ne bo prej igranje v oblaku. Sicer pa je odločitev odvisna od tega, katerega igre ljubite in nestrpno pričakujete. Če delujejo le na tej konzoli, potem pravzaprav druge možnosti nimate, kot da kupite konzolo, ki vam bo s svojeglavo obliko popestrila dom.


    Podobni članki

    © 2015 Telekom Slovenije