Bi si upali zavezati oči med vožnjo?

Renata Anžič Trtnik 28. februar 2022 Čas branja članka: 4 min
/PublishingImages/mobitel-med-voznjo-anzic-feb22-hero.jpg

Enak učinek dosežemo, če med vožnjo pregledujemo družabna omrežja ali pišemo SMS-e. Tveganje je podobno petsekundni vožnji z zaprtimi očmi. Kaj to pomeni? Predstavljajte si, da vozite po avtocesti s hitrostjo 130 kilometrov na uro, v tem času bi opravili razdaljo vsaj 180 metrov. Bi si upali zamižati pri tej hitrosti in tako vztrajati nekaj sekund? Zagotovo ne, saj vemo, kako le en droben trenutek spremeni celotno situacijo.

Ker pri Tehniku predstavljamo sodobne tehnologije, testiramo najnovejše mobitele in še marsikaj, je prav, da opozorimo na to, da nam tehnika, ki nam je lahko v veliko pomoč, lahko prinese tudi marsikatero nevšečnost. Žal smo se preveč razvadili in prepogosto med vožnjo uporabljamo mobitele tudi za pogovore, elektronska sporočila, kratka sporočila, družabna omrežja, branje novic ... Pred vožnjo poiskati pot do želenega cilja ali preveriti promet je eno, vse prej našteto pa nekaj povsem drugega. Nič ni tako nujno, da ne bi moglo počakati na trenutek, ko bomo nekje varno ustavili.

Kaj se dogaja z nami, ko nismo osredotočeni na vožnjo?

Preprosto povedano, naše kognitivne sposobnosti se močno zmanjšajo. To pomeni, da nam upade koncentracija, nismo več osredotočeni na dogajanje na cesti. Raziskave so pokazale, da naj bi upad koncentracije zaradi ukvarjanja z mobitelom med vožnjo povečal tveganje za nesrečo kar za 23-krat. Če je za dogajanje na cesti aktiviran nek del možganov, se ta aktivnost med pregledovanjem sporočil premakne v nek drugi del. Kakorkoli se nam zdi, da smo sposobni opravljati več funkcij hkrati, je resnica, da nismo enako dobro osredotočeni na aktivnosti, kot če se posvečamo le eni.

Kaj pa reakcijski čas? Ta se poslabša tudi do 50 odstotkov. Vozniki vemo, da že utrujenost opazno vpliva na naše reakcijske sposobnosti, če pa pogled in roke umaknemo z vozišča in volanskega obroča, misli pa usmerimo z dogajanja na cesti v mobitel, je tako, kot če bi imeli v krvi 0,8 promila. Naše zaznave se upočasnijo, vidno polje se zmanjša, ne kontroliramo varnostne razdalje, hitrosti, prometne signalizacije, nepredvidenih situacij ... Če pišemo SMS, kar štirikrat več časa ne gledamo na vozišče kot pri normalni vožnji. Statistika niso le številke, to so dejstva, ki so, žal, prepogosto zapisana s krvjo.

Ali zakon prepoveduje uporabo mobitela med vožnjo?

Da in ne. Da, če mobitel držimo v roki, in ne, če uporabljamo prostoročno telefoniranje. To pa ne pomeni, da smo naredili že vse – tudi prostoročno telefoniranje nam zmanjša osredotočenost na dogajanje na cesti. Je le bolj v smislu obliža na rano, zato se ga ne poslužujemo, če res ni nujno. Kazen za uporabo mobitela v prvem primeru nas bo udarila po žepu za 250 evrov, zraven pa bomo zaslužili še tri kazenske točke. Če ste med tistimi, ki klepetajo po telefonu med vožnjo s kolesom (tudi v primeru uporabe slušalk), e-skirojem ali lahkimi motornimi kolesi, ki ne zahtevajo vozniškega dovoljenja, je predpisana kazen 120 evrov. Žal prepogosto beremo novice o težjih poškodbah, ki nastanejo na tak način.

Nacionalna preventivna akcija Varno brez telefona kot spodbuda k varnosti in osveščanju

Ta je potekala med 10. in 23. januarjem. Na slovenskih cestah so bili poostreni nadzori nad uporabo mobitelov med vožnjo, prav tako tudi slušalk, prenosnih računalnikov in tablic. Vse to močno zmanjša voznikovo osredotočenost na cesto in vožnjo in vpliva na varnost. Policisti so ugotovili 2.658 kršitev. Učinek akcije je pozitiven, zato jo bodo ponovili tudi novembra. Če ne do sedaj, je morda zdaj zadnji čas, da vsak od nas, ki se udejstvuje v prometu, odgovorno pristopi predvsem k neuporabi mobilnih in drugih naprav med vožnjo. Naj bo vsaka dejavnost smiselna in ob pravem času, tudi brskanje po spletu, telefoniranje, pošiljanje sporočil ... Slogan akcije je dovolj zgovoren: Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!

Vabljeni k ogledu duhovitega videoposnetka!

 

Nalaganje vsebine
© 2021 Telekom Slovenije
28. februar 2022
5867
28. februar 2022
Bi si upali zavezati oči med vožnjo?