Slovenske šole v novem šolskem letu na Zoomu brez časovne omejitve

Renata Anžič Trtnik 3. september 2020 Čas branja članka: 8 min
/PublishingImages/zoom-sola-anzic-sept20-hero.jpg

Pretekli teden je v javnost prišla novica, da je Arnes naredil korak naprej v uporabi videokonferenčnega sistema Zoom. Kaj to pomeni? Predvsem odgovor na vprašanje, s čim si bodo učitelji slovenskih osnovnih in srednjih šol pomagali, če bo v novem šolskem letu spet zaradi poslabšane epidemiološke slike potrebno šolanje od doma (poleg Zooma je bil v igri še ponudnik Cisco Webex). Uporaba omenjene aplikacije je bila v času karantene rešilna bilka tako za učitelje kot za učence. Pokazale pa so omejitve, ki jih zdaj ne bo več.

Takrat so bile brezplačne različice storitev Zooma omejene tako funkcijsko kot časovno, kar je bilo za vse moteče. Proizvajalec prav tako ni jamčil o dolgoročni politiki rabe brezplačnih različic, kar licenčna pogodba po novem reši. Javnosti so znane tudi težave varnostne narave, ki so jih odpravili in dopolnili nastavitve zasebnosti. Licenčna pogodba zagotavlja izpolnjevanje vseh obveznosti po Splošni uredbi o varstvu podatkov (GDPR). Na Arnesu bodo uporabili nastavitve, ki optimalno varujejo zasebnost uporabnikov.

Izredna situacija je pokazala tudi nove potrebe. Pred kratkim so se na portalu SIO (Slovensko izobraževalno omrežje) začeli Arnesovi webinarji z naslovom Zgodbe izza šolskih katedrov posnetki so dostopni na portalu Arnes Video). Namenjeni so učiteljem, da bodo na učinkovit način spoznali različne vsebine, ki zadevajo področje dela v spletni učilnici, naučili se bodo izvesti videokonferenco, posneti videovodič, pa tudi, kaj naj storijo ob prvem kontaktu z učenci pri izobraževanju na daljavo, so pojasnili v Arnesu.

Iz prve roke

Kakšna je bila izkušnja ob prvem srečanju z uporabo videokonferenčnega sistema Zoom v času karantene, kako sta si z njim pomagali, na kakšne omejitve sta naleteli in kaj ugotovili smo se pogovarjali z dvema učiteljicama, ki poučujeta zelo različni starostni skupini, kar zahteva različna pristopa.

Klavdija Mirt, Osnovna šola Leskovec v Krškem, učiteljica 1. razreda: »Moja izkušnja je, da je aplikacija Zoom odlična alternativa v situaciji, v kakršni smo se znašli, nikakor pa ne vidim nobene računalniške aplikacije kot nadomestilo za delo z otroki v razredu. Glede na to, da pouk v razredu ni bil možen, je bilo to nadomestilo dobro. Zagotovo delo z majhnimi otroki zahteva specifiko v primerjavi z večjimi. Aplikacijo sem pri delu z učenci uporabljala predvsem za navezovanje stikov, da so se otroci videli. Skušala sem ohranjati socialni stik, poučevanja prek Zooma pa se nisem posluževala.

Tudi v bodoče manjših otrok ne bi poučevala na takšen način, saj jim dajem domače naloge tako, da so aktivni, ne da jim jaz govorim, kaj morajo in česa ne smejo. Za tako majhne otroke se mi zdi, da jih je nemogoče v istem trenutku zbrati pri isti aktivnosti, saj so starši odsotni ob različnem času. Starši absolutno morajo biti ob otrocih iz 1. in 2. razreda za pomoč v primeru, če uporabljamo Zoom. Prek Zooma je težko pritegniti pozornost šestletnikov, saj začnejo med seboj komunicirati. Prav to je bil moj namen, ko smo se povezali prek Zooma – da se pogovarjajo drug z drugim, ne da me morajo poslušati in da vso pozornost pritegnem nase. Dogovorili smo se, kdo bo kdaj govoril, ta dvigne roko ali prime žogico, odvisno od dogovora, enako, kot to počnemo v šoli.

Nimam pa izkušnje, kako bi bilo, če bi jih želela na tak način učiti, jim predajati snov. Glede novega šolskega leta se prepuščam situaciji in navodilom, predvsem bom skrbela za zdravje vseh nas, srčno pa upam, da nas situacija ne bo pripeljala do izobraževanja na daljavo, saj se mi zdi to globalno gledano neka destruktivna in antisocialna izkušnja.«

Andreja Pavle Jurman, profesorica slovenščine na Gimnaziji Ledina v Ljubljani: »Zooma pred karanteno nisem nikoli uporabljala. Izkazalo se je, da predvsem mnogi nekako nismo dovolj izobraženi na tem področju. Nenadoma si bil postavljen v situacijo, ko si se moral naučiti, čeprav je sila enostavno. V naglici se ne naučiš vsega, kar ti aplikacija ponuja. Tako sčasoma spoznaš, kaj vse od ponujenih funkcij bi še lahko izkoristil, pa tega nisi storil tudi zaradi pomanjkanja opreme doma. Prav tako tudi učenci niso vsi imeli možnosti dostopa, ne samo zaradi opreme, ampak so si morali dijaki zagotoviti določen čas v dnevu, da so bili lahko za računalnikom.

V nekaterih družinah je bilo to izpeljati kar težko. Zoom je bil pač nastavljen na šolsko uro, ko smo se dobili, kar pa časovno ni bilo možno izpeljati prav pri vseh dijakih. Starši niso mogli vedno prav takrat odstopiti otroku računalnika zaradi svojih službenih obveznosti, problem je bil tudi v družinah, kjer je več otrok, ki so imeli vsak svoje obveznosti. Potrebnega je bilo zelo veliko razumevanja.

Hkrati pa se je dogajalo ‒ jasno, to so le dijaki ‒, da so se nekateri samo priklopili in niso bili ravno prisotni, nekateri niso hoteli vklopiti kamere in podobno. V resnici si imel včasih občutek, da si govoril v prazno. Učitelji smo potem, ko smo spoznali, do česa prihaja, dajali jasna navodila, da morajo imeti vklopljene kamere. Kazali so se plusi in minusi. Ni bilo vedno najbolj enostavno.

Z omejitvijo števila prisotnih nismo imeli težav, saj razredi niso tako veliki, čas pa je bil problem. Na Zoomu se nismo dobivali vsak dan, ampak največ dvakrat tedensko, da ni bil ves pouk prek aplikacije. Toliko stvari je bilo treba povedati, pojasniti, da nam je skoraj vedno potekel čas, ki ga je aplikacija omogočala. Po prekinitvi smo se vedno znova prijavljali prek iste povezave, da smo dobili na voljo novih 40 minut. Je bilo pa to nadležno, to čakanje, da so se vsi prijavili, se vsi spet zbrali. Ob tem je padla motivacija, koncentracija, izgubiš rdečo nit.

Kakšnega konkretnega nasveta za dijake nimam, saj so skoraj odrasli, tehnično podkovani. Moram pa opozoriti na to, da koncentracija prek Zooma dosti hitreje upade kot pri pouku v učilnici, zato se mi zdi pomembno, da se takrat, ko se dela prek Zooma, dijak izolira, če se le da. Seveda nimajo vsi te možnosti, marsikdo si deli sobo ali dela v kuhinji. Torej če se le da, si je potrebno poskusiti izboriti takšne okoliščine, da bo koncentracija na kar najvišji ravni. Prehitro se zatava, prek Zooma je tako, kot da poslušaš glas iz televizije.«

Na hitro: Kaj je Zoom in kako se ga uporablja?

 

Zoom je spletna videokonferenčna platforma za avdio- in videokomunikacijo. Omogoča, da se lahko večje število ljudi, ki so vsak na svoji lokaciji kjerkoli na svetu vsak na svojem računalniku ali mobilnem telefonu, sreča v živo. Uporablja se jo za organiziranje sestankov, izobraževanj, delavnic in drugih oblik sodelovanja. Lahko si samo poslušalec na predavanjih ali interaktivnih predstavitvah (lahko pišeš prek klepeta) ali pa aktivno sodeluješ na delavnicah. Za aktivnejše sodelovanje se je izkazala bolj praktična uporaba računalnika. Uporabniki, ki želijo organizirati svoje delavnice ali izobraževanja, se morajo pred tem registrirati. Če izberete brezplačen paket, je dolžina sestanka omejena na 40 minut. Uporabnik, ki se želi samo pridružiti srečanju, ne potrebuje uporabniškega računa. Slediti mora le povezavi na virtualno sobo, ki jo prejme od organizatorja srečanja.

Kako namestim aplikacijo?

Če se sestanka prek Zooma udeležujete prvič in uporabljate pametni telefon ali tablico, vas bo povezava samodejno preusmerila v AppStore oziroma GooglePlay, kjer si boste lahko namestili ustrezno aplikacijo. Če želite aplikacijo namestiti že prej, boste povezave našli na tej strani v razdelku Zoom Mobile Apps. Če boste aplikacijo uporabljali na računalniku, morate prav tako najprej namestiti ZOOM Client for Meetings. To lahko storite na tej povezavi. Na svoj računalnik prenesite namestitveno datoteko Zoom_client.exe. Poženite jo in sledite navodilom. Lahko si ogledate potek prenosa.

Kako se pridružim pogovoru?

Kliknite na povezavo ob uri, za katero je napovedano srečanje, in sledite navodilom na zaslonu. Lahko si ogledate podroben prikaz. Obstaja tudi možnost, da poženete aplikacijo Zoom in kliknete na gumb Join a Meeting in nato vnesete ID srečanja, ki ste ga prejeli v povabilu. Če se srečanju pridružujete prvič, vas bo aplikacija opozorila, da morate vnesti ime, pod katerim boste sodelovali v pogovoru.

Kaj pa zvok in video?

Za nemoteno uporabo aplikacije mora imeti naprava, ki jo uporabljate, delujoč mikrofon in slušalke. Prvič boste morda rahlo zbegani, saj je ob vstopu v sobo mikrofon privzeto onemogočen, vsak udeleženec ga mora vklopiti (join/connect with audio). Če želite sodelujoče na srečanju tudi videti, mora imeti vaša naprava vklopljeno kamero, vendar pa kamera ni nujno potrebna za sodelovanje na srečanjih.

Še več informacij o uporabi spletne aplikacije Zoom pa najdete na spletni strani ali Youtube kanalu.


Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
3. september 2020
5334
3. september 2020
Slovenske šole v novem šolskem letu na Zoomu brez časovne omejitve