TOM telefon: že 30 let v oporo otrokom in mladim, ki so se znašli v stiski

Tehnik 6. oktober 2020 Čas branja članka: 6 min
/PublishingImages/tom-30let-pirnat-hero.jpg

V ponedeljek, 5. oktobra, se je začel Teden otroka, ob tej priložnosti pa je 30. obletnico svojega delovanja obeležil tudi TOM telefon. Na dogodku v Tehniškem muzeju Slovenije je predstavil svoj novi zbornik »Ker nam je mar – Kako lahko odrasli učimo otroke izkušenj empatične odzivnosti«. Zbornik že z naslovom izpostavlja pomembnost komunikacije, v tem duhu pa so naslovili tudi razstavo – ODGOVOR JE POGOVOR. Kaj mislite, da je najpogostejša tema pogovora, s katero se mladi obrnejo po pomoč?

Vsak potrebuje pogovor, v katerem je sprejet in slišan

TOM telefon deluje že od leta 1990 in je na voljo vsem otrokom in mladostnikom, pa tudi njihovim staršem, ki se znajdejo v stiski in to želijo deliti z nekom, ki jih bo poslušal brez obsojanja. Klicatelji so ponavadi ranljivi in nemalokrat jih je o svojih težavah tudi sram spregovoriti, zato jim veliko pomeni anonimnost. So namreč težave, ki jih otrok želi deliti, in so hude stiske, ki v njem vzbujajo sram. Na TOM telefonu je anonimnost zagotovljena, zato tu najdejo priložnost za pogovor, kjer bodo sprejeti in slišani. S tem pa mladi tudi sami prepoznajo vrednost dobrega in prijaznega dialoga in se razvijajo v empatične osebe z dobrimi komunikacijskimi spretnostmi.

Mladi lahko pokličejo na TOM vsak dan, tudi ob nedeljah in praznikih, med 12. in 20. uro na brezplačno številko 116 111, lahko tudi pišejo na tom@zpms.si, izpolnijo obrazec na spletni strani ali pa poklepetajo v klepetalnici.

Včasih pomaga že prava usmeritev

Na TOM telefonu so dobro seznanjeni z ustanovami, ki pokrivajo različna področja, kamor znajo usmeriti kličočega, ki potrebuje pomoč. Pri tistih najhujših stiskah, ki jih doživljajo žrtve psihičnega ali fizičnega nasilja, usposobljeni svetovalci znajo svetovati in se o težavi pogovoriti, hkrati pa vedo, kam usmeriti mladostnika, ki potrebuje dodatno pomoč. Tudi na njihovi spletni strani je koristen seznam kontaktov, razdeljen po različnih tematikah: Kam po pomoč?

Kakšne stiske lahko pestijo mlade?

Ekipa, ki stoji za TOM telefonom, bi vam na to vprašanje zagotovo lahko z vso resnostjo govorila dolge ure. Z obiskom njihove spletne strani, ki je polna koristnih nasvetov in kakovostno podanih vsebin, imate vpogled v najpogostejše težave, s katerimi se srečujejo mladi. Gre za težave v družini, v šoli ali med vrstniki, zaželeni so tudi nasveti, ki zadevajo ljubezen, telesni razvoj in spolno identiteto, zasvojenost, nasilje, depresijo in na splošno duševno zdravje, notranji čustveni svet, v zadnjih letih pa vse pogosteje opozarjajo tudi na pasti interneta in družbenih omrežij.

 

V času karantene so prejeli več telefonskih klicev kot sicer

V času karantene so v javnem pismu izpostavili skrbi glede otrok, »ki ostajajo doma – v družinah, ki niso primerno opremljene z znanjem za prenašanje ukrepov vlade in v družinah, ki ne predstavljajo varnega in funkcionalnega okolja za njihov razvoj«. Zapisali so, da jih skrbi »za otroke, katerih dom spremljajo konflikti, zlorabe, nasilje, revščina ... Ti otroci bodo še naprej prisiljeni ostajati v okolju, ki jih obremenjuje in sili v še večjo stisko. V času odraščanja se postavljajo temelji za kasnejše odnose, tako z vrstniki, otroki, partnerji, kot s prijatelji«. Odgovornost družbe je, da te težave prepozna in pred njimi ne zatiska oči, saj je TOM telefon dokaz, da je žal tudi to naša resničnost.

Je današnja družba otrokom prijazna?

Medtem ko nekatere težave še zdaleč niso nove in med mladimi obstajajo že od nekdaj, pa je vsakodnevni napredek v tehnologiji prinesel nove izzive oziroma težave otrok prinesel na nove platforme. Družbena omrežja so tako na primer vplivala na mnogo področij mladostnikovega življenja – na to, kako komunicira, kako doživlja simpatije, kako se uči, spi, se giba in več. Kaže tudi, da družbena omrežja močno vplivajo na samozavest, a prepogosto v negativni smeri.

Depresija vse pogostejša tudi med mladimi

Depresija je stiska, ki se pojavi v vseh starostnih obdobjih, in je težava, ki se ni pojavila šele z družbenimi omrežji. Je pa ta zdaj med mladimi še pogostejša, tudi med tistimi, ki sicer živijo v urejenih razmerah. Preživljanje preveč časa na elektronskih napravah pomeni manj časa za druženje v živo in za gibanje, kar sta sicer glavni dejavnosti v boju proti depresiji. To naprej vodi v občutek osamljenosti in izolacije, kar pogosto povzroči depresivne epizode, to pa sčasoma začne puščati posledice na vseh področjih življenja.

Depresija je ozdravljivo stanje, a je pomembno poiskati pomoč – pogosto pomaga že pogovor, v katerem mladostnik obnovi svoje vrednote in si postavi nove cilje. TOM telefon sodeluje s terapevti, ki so pri tem lahko v veliko pomoč.

Trpinčenje v šoli in na spletu lahko močno zamaje samozavest

Trpinčenje ali pa mnogim dobro poznan izraz bullying je nekaj, o čemer se vse več govori. Ta težava je sicer med mladimi že od nekdaj, novost je le to, da se je trpinčenje preselilo še na splet, v tem primeru torej cyberbullying. Opozorimo, tu ne gre za nedolžno šaljivost med vrstniki, gre za težke oblike psihičnega in fizičnega nasilja, pri katerem žrtev pogosto spremlja sram, zato o tem z odraslimi ne spregovori. Pomembno je, da ve, da klic na pomoč ni znak šibkosti, temveč znak poguma in samospoštovanja.

Zasvojenost pride hitro, težje jo je opustiti

Zasvojenost je pogosta težava mladih, pa naj gre za droge, alkohol ali pa elektronske narave. Mnogi zasvojenost razvijejo zato, da bi ugajali vrstnikom, da ne bi zamujali stvari, ki jih doživljajo prijatelji in zaradi katerih ostajajo sprejeti v določeni družbi. Mladostniki se pogosto ne zavedajo, kako hitro jih lahko nekaj zasvoji, ko pa se tega zavejo – ponavadi takrat, ko jim to prinese kakšne težave –, je vzorec že težje opustiti. Takrat potrebujejo pogovor z odraslim, ki jih bo pomagal usmeriti nazaj na pravo pot.

 

Pritiski vrstnikov imajo ogromno moč

Kot smo do zdaj že lahko ugotovili, so vrstniki pomemben člen otrokovega življenja in s tem tudi zelo vplivni. Družbena omrežja so to popeljala še na novo raven. Omenimo samo sexting, ki je postal velika težava. Kaj je to? Gre za deljenje intimnih vsebin zaradi pritiska vrstnikov, posledice pa so lahko hujše, kot bi si mislili. Deljenje intimnih fotografij na spletu ima lahko velik vpliv na življenje tudi mnoga leta po tem, ko je otrok pritisnil tipko »pošlji«. Ni pa to edina stvar, v katero so otroci prisiljeni, vrstniki jih silijo tudi v spolnost, droge, trpinčenje drugih. Pogosto otrok ve, da to ni prav, a se še ne zna oziroma si ne upa upreti. Takrat potrebuje pomoč pri tem, kako na neškodljiv in samozavesten način vrstnikom jasno izraziti, da tega ne želi početi.

Družbena omrežja – da ali ne?

Nihče ne pravi, da so družbena omrežja slaba. Ta so namreč dober način, kako se povezati s svojimi vrstniki, podobno mislečimi in tistimi s podobnimi interesi. Med odrejeno karanteno so bila prava dragocenost, saj so mladi lahko le tako ohranjali stike in preganjali osamljenost, ki lahko vodi tudi v depresijo. Ampak pomembno je, da mladostnik ve, kaj je zdrava mera uporabe družbenih omrežij. Vedeti mora, kaj so njegove pravice in hkrati dolžnosti, in katere so posledice, ki jih nepremišljeno dejanje na internetu lahko povzroči. Če čuti, da ga nekdo izsiljuje, da počne stvari, ki jih ne želi, naj se čim hitreje obrne na pomoč.

TOM telefon starše spodbuja k pogovoru

Apel novega zbornika »Ker nam je mar – Kako lahko odrasli otroke učimo izkušenj empatične odzivnosti« je zagotovo tudi na starše, da so odprti za pogovor in tudi sami razvijajo socialne veščine, ki jih lahko prenašajo na svoje otroke. V začetku je morda neprijetno govoriti o takšnih temah, zlasti če do zdaj tega niste bili vajeni. Navsezadnje so starši najvplivnejše osebe v otrokovem življenju. Zasledili smo nasvet, kako se lotiti nekaterih bolj »neprijetnih« tem, pogovor lahko na primer začnete takole: »Kaj meniš, ali je ____ velik problem v tvoji šoli?«

Če ima otrok občutek, da se glede svoje težave ne more obrniti na odrasle v svoji okolici, naj pokliče TOM telefon na 116 111. Tam mu je na voljo popolnoma zaupen pogovor, kjer bodo njegovi stiski prisluhnili brez obsojanja in s pripravljenostjo pomagati.

 


Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
6. oktober 2020
5388
6. oktober 2020
TOM telefon: že 30 let v oporo otrokom in mladim, ki so se znašli v stiski