Tekaški preizkus: Apple Watch 5 (GPS)

Igor Harb in Tamara Harb 25. oktober 2019 Čas branja članka: 9 min
/PublishingImages/apple-watch5-harb-okt19-hero.jpg

Čeprav se vse pametne ure postavljajo tudi s svojimi športnimi zmogljivostmi, smo se pri Tehniku odločili, da podrobno testiramo, kako se pri tem tudi obnesejo v praksi. Začeli smo z Apple Watch 5, ki je še trenutno vodilna na trgu pametnih ur.

Pri strojni opremi lahko primerjamo zmogljivosti procesorjev in pomnilnikov, a pri kategorijah izdelkov, kot so pametne ure, nam ti na videz objektivni podatki ne povedo dovolj. Te naprave je potrebno uporabljati pri vsakodnevnih opravilih, da ugotovimo, ali nam njihove funkcionalnosti olajšajo življenje. Kot je kolega že dognal v Testu na dlani za tukajApple Watch 4, gre za bolj uporabno napravo, kot bi pričakovali, njen samosvoj dizajn pa ima dejansko uporabniško vrednost.

 

Kateri športi in zakaj?

Najprej moramo omejiti nabor aktivnosti, saj je uporaba pametne ure smiselna zgolj pri teku, kolesarjenju in pohodništvu (potencialno pri golfu, ampak to zaenkrat pustimo), kjer meri razdaljo in čas (ter po potrebi omogoča še poslušanje glasbe), medtem ko bi bila pri skvošu ali nogometu bolj v napoto. Pri skupinskih športih je lahko celo moteča; čeprav omogoča merjenje srčnega utripa in s tem napor vadbe, pa se lahko hitro zgodi, da se z uro za koga zataknemo in si jo poškodujemo oziroma – še huje – poškodujemo soigralca. Tako smo se pri podrobnem preizkusu omejili na tek, saj je to tudi šport pri katerem največ rekreativcev uporablja tovrstne pripomočke, na koncu pa bomo še pokomentirali uporabnost Apple Watch tudi pri drugih športih.

Ena izmed osnovnih nalog pametnih ur je, da lahko pametne telefone pustimo mirno pospravljene, saj nam ura prikaže vsa ključna obvestila in omogoča, da se nanje v neki osnovni obliki tudi odzovemo. Tako lahko z Apple Watchem všečkamo objave, odgovorimo na sporočila, poslušamo glasbo in podkaste in celo upravljamo fotoaparat telefona. Kako pa je pri športu? Ali lahko telefon pustimo doma tudi, ko se odpravimo na tekaško ali kolesarsko turo? Če želimo izmeriti razdaljo in srčni utrip ter vadbo zabeležiti v katero izmed priljubljenih športnih aplikacij, telefona ne potrebujemo. Apple Watch omogoča tudi poslušanje glasbe in podkastov med tekom prek brezžičnih slušalk, brez telefona pa pri tem modelu ure ne bomo dosegljivi za klice in sporočila.

Tekaške osnove

Pri teku in večini vzdržljivostnih športov je frekvenca srčnega utripa zelo koristna informacija, saj športniku najbolje pokaže, kako naporna je aktivnost, ki jo izvaja. To pomeni, da s tem podatkom lažje oceni, če teče dovolj hitro, ali je utrujenost zgolj stvar razpoloženja (oz. lenobe, heh), na drugi strani pa denimo tek v klanec upočasni v hojo, ko postane naklon prestrm in napor prehud. Ljudje se precej razlikujemo in to velja tudi za povprečne in mejne vrednosti frekvence srčnega utripa, tako da mora vsak zase določiti ustrezne mejne vrednosti, ampak privzemimo denimo, da je za običajni rekreacijski tek solidna vrednost 150 udarcev na minuto, za skrajni napor pa 175 udarcev na minuto (ampak resno, te vrednosti so pri posamezniku lahko tudi 20 ali več udarcev višje ali nižje, zato si jih mora vsak zase izmeriti). Spremljanje srčnega utripa med tekom nam omogoča bolj konsistenten trening, po teku pa s tem podatkom dobimo intenzivnost oziroma napor posameznega treninga, ki ga lahko primerjamo z drugimi dnevi ter tako spremljamo napredek. Če se po mesecu dni rednega teka odpravimo na isto progo, bomo s pomočjo omenjenih podatkov zlahka videli, da nismo zgolj tekli hitreje, temveč tudi z manj napora.

Druga ključna informacija, ki jo meri pametna ura (zmore pa tudi telefon), je razdalja. Pri treningu teka, pa tudi pri kolesarjenju, seveda, je razdalja ključni podatek. Pomembno je poznati skupno pretečeno razdaljo, kot jo tudi spremljati sproti, da ugotovimo, kako daleč je še do zastavljenega cilja. Če se želimo udeležiti maratona ali kakšnega drugega športnega dogodka, je seveda pred tem nujno vedeti, kakšno razdaljo smo zmožni preteči. Pogosto rekreativci precenijo svoje sposobnosti in se prijavijo denimo na mali maraton, ko bi bilo bolje izbrati 10-kilometrski tek, nato pa se več dni komaj premikajo, ali pa se v najhujšem primeru celo poškodujejo. Vsaka tekaška ura z vgrajenim sprejemnikom GPS meri pretečeno razdaljo, seveda pa to zmore tudi skoraj vsak mobitel.

Osnovne športne funkcije Apple Watch 5

Apple Watch ima vgrajen sprejemnik GPS in merilnik srčnega utripa na zapestju, uporabnikove aktivnosti spremlja z aplikacijo Activity, kot pametna ura pa podpira tudi namestitev številnih športnih aplikacij. Preizkusili smo naslednje: Strava, Nike+ Run Club, Adidas Running (do nedavnega znano kot Runtastic) in Endomondo. V App Storu jih je seveda na voljo še mnogo več, vseeno pa boste zaman iskali aplikacije drugih proizvajalcev športnih ur (npr. Garmin in Suunto). Vgrajen ima tudi merilec EKG, ki zaznava motnje v srčnem ritmu, kar je (sploh za športnike) zelo pomembna informacija, vendar ta storitev (iz neznanega razloga) zaenkrat ni podprta za slovenske uporabnike.

Uro sem preizkušal z redno in pogosto uporabo med treningi teka, v manjši meri pa tudi med drugimi aktivnostmi. Med dnevnimi treningi sem jo uporabljal za krajše in daljše teke, pa tudi med posebnimi vajami, kot so intervali, distance in fartlek. Spremljanje srčnega utripa sem primerjal z dobro staro Suunto Quest, ki za merjenje srčnega utripa uporablja prsni pas, dokazano najbolj natančno orodje. Razdalje sem primerjal z dejansko izmerjenimi razdaljami na stadionu.

Tekaška izkušnja

Kljub velikosti zaslona je ura precej tanka, tako da med vsakodnevno uporabo ni moteča, kar posledično velja tudi za uporabo med tekom. Testiral sem jo s priloženim osnovnim, gumijastim pasom, ki je podoben kot tisti na mnogih športnih urah, tako da se odlično prilega; morda pa bi koristila kakšna dodatna luknja za vmesne nastavitve. Apple Watch je sicer na voljo z različnimi pasovi, pri čemer je za šport najbolj primeren Nikejev (obstaja tudi posebna edicija Apple Watch Nike+), najmanj pa sta primerna usnjeni in kovinski. Seveda je pas nadvse preprosto zamenjati, tako da si lahko omislite tudi dva, šminkerskega in športnega, pa slednjega nadenete zgolj pred vadbo.

Na uri je že nameščena aplikacija Activity, ki takoj po prvem zagonu ure prične meriti uporabnikovo aktivnost, natančneje tri vidike: število minut v stoječem položaju, količino časa v gibanju in količino časa rekreacije. Privzeto so nastavljene precej nizke vrednosti, tako da jih brez težav presežemo. Activity nas opozori, če smo začeli s športno aktivnostjo, denimo tekom, kolesarjenjem ali sprehodom v naravi, in nam ponudi, da jo zabeleži. Aplikacija je barvita in z opozarjanjem na cilje igrificira gibanje, a je preveč osnovna za resno uporabo med športanjem.

 

Veliko bolje se obnesejo športne aplikacije, ki smo jih testirali. Vsaka med njimi na uri ponuja osnovni nabor ukazov in prikaza podatkov, nato pa se po zaključeni aktivnosti vsi podatki prenesejo na telefon in v mobilno in spletno aplikacijo, kjer jih lahko analiziramo. Kljub majhnemu naboru podatkov, ki jih lahko prikaže zaslon, so vse testirane aplikacije intuitivne in odzivne ter omogočajo prilagoditev prikazovalnika s podatki, ki nas zanimajo. Po zaključku aktivnosti se podatki prenesejo v telefon ob prvem stiku obeh naprav (če smo telefon pustili doma), tam pa si nato ogledamo podrobnosti, kako hitro smo pretekli posamezni kilometer, kateri odsek je bil najbolj naporen in kako smo se obnesli glede na svoje prejšnje rezultate na tej progi oziroma glede na rezultate prijateljev v aplikaciji. Večina jih namreč deluje kot družabna omrežja, vse pa omogočajo objavo rezultatov na Facebooku, Instagramu in Twitterju.

Spremljanje podatkov med samim tekom je na Apple Watch preprosto, saj se zaslon vklopi, ko ga približamo obrazu. Tako si lahko ogledamo ključne podatke, ki smo jih nastavili, praviloma pretečeno razdaljo, trenutno in/ali povprečno hitrost ter srčni utrip. Če dežuje in je zaslon moker ali vlažen, izbira ne deluje povsem natančno, kar lahko privede tudi do tega, da pomotoma izklopimo aktivnost. Obstaja tudi način t.i. vodnega zaklepanja, ki je priporočljiv za aktivnosti kot je plavanje. Ura v tem načinu ni bolj vodotesna kot je sicer, temveč zgolj izklopi zaslon, da ne bi klikali po pomoti in ob izklopu tega načina s tresljaji izprazni morebitno vodo iz zvočnikov. Pri teku način ni posebej uporaben, razen morda v najhujših nalivih.

Natančnost in vzdržljivost

Čeprav so merilci srčnega utripa na zapestnih urah vsako leto natančnejši, so še zmeraj počasnejši pri zaznavanju sprememb kot merjenje utripa s pasom na prsnem košu. To se je pokazalo tudi pri preizkusu Apple Watch. Med enakomernim tekom sta sicer tako Suunto Quest (s prsnim pasom) kot Apple Watch kazali bolj ali manj isto, z odstopanji gor ali dol za do 2 utripa na minuto, ta razlika pa je narasla na 40 utripov na minuto pri pospeševanju ali ustavljanju. Medtem ko Suunto Quest nenehno meri dejanski utrip, ga zapestne ure izmerijo občasno in nato uporabljajo algoritme za izračunavanje najbolj verjetnih vrednosti. Pri enakomernem naporu zadenejo, ob nenadnih spremembah pa pride do odstopanj in tako potrebujejo do ene minute, da ponovno »ujamejo ritem«.

Ključno vprašanje pa je, ali je to pomembno? Pri teku na dolge proge gre večinoma za enakomeren napor, tako da Apple Watch kaže pravilen srčni utrip ves čas. Pri treningu teka z intervali ali fartlekom so odstopanja precejšnja, saj je bistvo treninga izmenjava počasnejših in hitrejših intervalov. Vendar pa pri tovrstnih treningih velja priporočilo – še posebej za rekreativce – da je treba pri pospeševanju poslušati svoje telo, tako da uro uporabljamo predvsem za merjenje časa. V tem pa je odlična. Pri dejanski športni uporabi na tekmah je lahko ta zakasnitev težavna, kadar tečemo prek hribov, na primer na t.i. trail running dogodkih. Tek v hrib je naporen in pri določenem naklonu mora vsakdo preklopiti iz teka v hojo, pri tem pa je merilec srčnega utripa lahko zelo uporaben indikator, kdaj ustaviti. Če pretiravamo že ob prvem klancu, bomo težko prišli do cilja. Tukaj je minuta zakasnitve lahko težava, ampak če se tega zavedamo in bolj natančno poslušamo svoje telo, je še zmeraj uporabna. Če pa res želite natančne rezultate meritev srčnega utripa, je Apple Watch 5 tudi združljiv z nekaterimi merilniki čez prsni koš, ki se povezujejo prek Bluetootha.

Veliko bolj natančno se ura obnese pri merjenju razdalje, saj so meritve na stadionu in drugih preverjenih razdaljah pokazale prave vrednosti. Pričakovati je sicer, da bi na nekaj težav lahko naleteli v gozdu, kjer je zaradi gostih dreves slabši sprejem signala GPS, vendar bi tudi v tem primeru najbrž šlo za relativno majhna odstopanja. Bržkone se na tem področju bolje obnesejo Garminove ure, ki poleg GPS podpirajo še ruski Glosnass in evropski Galileo, a za rekreativno uporabo so te razlike zanemarljive.

 

Apple Watch je dober športni pripomoček tudi pri kolesarjenju in pohodništvu, saj meri razdaljo, hitrost in napor. Slabše se obnese pri plavanju, saj nobena športna ura ne zmore natančno izmeriti srčnega utripa na zapestju v vodi, vseeno pa meri preplavane razdalje. Kljub temu, da Apple zagotavlja, da je Apple Watch že od 3 generacije naprej primeren za plavanje, pa tega nismo preizkusili in tudi številni drugi uporabniki to odsvetujejo. Tudi Apple priznava, da vodotesnost sčasoma lahko upade, to pa bi uro seveda uničilo. Nasploh je plavanje z ročno uro priporočljivo samo z najbolj zmogljivimi modeli, ki obljubljajo vodotesnost za potapljanje.

Med preizkušanjem je Apple Watch 5 običajno zdržal en dan med napajanji, uporaba med športom pa ga je dodatno obremenila. Med dvournim 20-kilometrskim tekom je kazalec baterije upadel za 25 odstotkov, kar pomeni, da bi pri maratonu šla polovica. Glede na to, da ne moremo računati, da lahko uro napolnimo na samem štartu, to pomeni, da Apple Watch 5 ni primerna za daljše, ultramaratonske podvige, saj nam prazna baterija pred ciljem ne koristi najbolj. Poraba baterije je še večja, če med tekom poslušamo glasbo ali podkaste, ki smo jih prenesli na uro. Kot je za Apple značilno, se nekaj glasbe in podkastov samodejno sinhronizira, v nastavitvah v aplikaciji Watch na telefonu pa lahko tudi urejamo, kaj naj se na uro prenese. Za glasbo je seveda podprta zgolj pretočna storitev Apple Music. Med poslušanjem glasnost nastavimo z obračanjem gumba na uri, t.i. digitalne krone.

Sklepna beseda

Apple Watch 5 ni najboljša športna ura in je zaradi kratke avtonomije neprimerna za nekatere bolj ekstremne podvige. Primarno je to pametna ura, ki pa se zelo dobro obnese tudi pri rekreativnih športnih podvigih. Če torej iščete pametno uro in bi jo želeli uporabiti tudi pri rekreaciji, bo Apple Watch zelo dobra izbira, sploh če želite zraven poslušati glasbo ali podkaste. Predpogoj je seveda zavezanost Applovemu ekosistemu, saj za uporabnike Androidnih telefonov in Deezerja uporabnost te ure precej upade.


Podobni članki

 

Nalaganje vsebine
© 2017 Telekom Slovenije
25. oktober 2019
4893
25. oktober 2019
Tekaški preizkus: Apple Watch 5 (GPS)
iOS